About Me

My photo
berada di atas tanah bawah langit ~ ciptaan Allah yg maha esa

Tuesday, October 23, 2012

~Jaulah a.k.a Jalan-Jalan~

Bertarikh 17/10/2012, Jaulah yg mncipta seribu kenangan & sejuta pengetahuan. Allahuakbar! takjub diri ini melihat tmpt2 para sahabat. Dapat jgk posing2 kt tmpt tu. Yg pntg, kte tau sejarah tmpat. huhuu. Aku adlh insan terpilih. Terima kasih Allah. Syukur, Alhmdulillah.
Mula-mula, tmpt Ashabul Kahfi :-

Firman Allah dalam Surah Al-Kahfi ayat 22, maksudnya;
  • Mereka akan berkata; Jumlah Ashaabul-Kahfi itu tiga orang, yang keempatnya ialah anjing mereka; dan setengahnya berkata: Bilangan mereka lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka, sebagai tekaan akan sesuatu yang tidak diketahui; dan setengahnya yang lain berkata: Bilangan mereka tujuh orang, dan yang kelapannya anjing mereka. Katakanlah: Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit. Maka janganlah kamu berbahas mengenai mereka kecuali secara zahir, dan jangan kamu bertanyakan tentang mereka kepada seseorang pun dari mereka.
Dikatakan nama pemuda-pemuda tersebut adalah Tamlikha, Miksalmina, Mikhaslimia, Martelius, Casitius, Sidemius dan seorang pengembala kambing bersama anjingnya Qithmir

Seterusnya, Qasr Kharaneh :-

 Qasr Kharana (Arab/Jawi: قصر خرّانة‎) atau kadangkala dipanggil sebagai Qasr al Harrana, Qasr al Kharanah, Kharaneh atau Hraneh merupakan salah satu daripada istana padang pasir terbaik yang terletak di timur negara Jordan, kira-kira 60 kilometer dari timur Amman. Ia juga berada dekat dengan sempadan Jordan-Arab Saudi. Istana ini dipercayai dibina pada sekitar akhir abad ke-7, berdasarkan pada teknik sgrafito yang terdapat di salah satu bilik atas di bangunan ini, walaupun pengaruh seni bina Sassanid juga kelihatan. Rumah milik bangsa Greek dan Byzantine mungkin juga telah wujud di sekitar tapak istana ini. Qasr Kharana adalah salah satu contoh terawal seni bina Islam di kawasan ini.

:: Nanti, kte smbg tau. ade 3 lg tmpat. Cahaya Perasaan rndu family :0 ::

No comments:

Post a Comment