About Me

My photo
berada di atas tanah bawah langit ~ ciptaan Allah yg maha esa

Friday, January 4, 2013

~Adil bagi kita~



Allah itu maha adil. Dia hanya nak tau sejauh manakah ketaatan hamba2NYA terhadapNYA. Maka, ‘aadi bagi hambanya menerima ujian darinya. Ujian dr Allah? Samaada dia uji kita dengan kesenangan atau kesusahan.

Mana lebih selesa? Ujian melalui kesenangan atau kesusahan?

Semuanya sama sahaja.

Macam aku, alhamdulillah lepas ke kuliah pada fasa depan ni. Ada lah pro n kontra nya. Pro nya, aku dapat ambik 4 madah dan boleh singkatkan tempoh pengajian, In Shaa Allah. Juga duit aku, bayar hanya untuk sakan dan madah je, In shaa allah. Kontranya, boleh ke aku sesuaikan dengan 4 madah tu? Tmbh2 pula, dlm bahasa asing(arab). Maklum saja aku ni bukan jenis yang study zaman muda dulu2 (ehem).

Ramai cakap untung aku blh ke kuliah terus. Em, untung pun untung jugak. Kawan aku, ramai yang masih di alam Markaz Lughah(ML) + kuliah. Kat sini kontra nya, akan keluar banyak duit pada fasa depan. Nak bayar yuran sakan, jami’ah, ML, n yg duk mutaqaddim tu kena byr utk 2 madah. Tapi, diorang blh sesuaikan diri diorang dengan kuliah.

Walaupun begitu, ketentuan Allah ada hikmah disebaliknya. Takdir yang tertulis, hanya Allah je yang tahu. Disini, kita merancang jalan hidup kita. Disana juga, Allah merancang perjalanan hidup hamba2 nya kerana dia tahu apa yang terbaik buat hamba2 nya. Allah adalah sebaik-baik perancang dalam segala hal.

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesangggupannya.”  [ 2 : 286 ]

Ya Allah, iringi jalan jihad kami dengan keberkatan, kerahmatan dan kerezkian. Permudahkan segala urusan kami. 

أللهمّ اجعلنا من الناجحين والفائزين في كلّ الامتحان في كلّ مكان في كلّ زمان في الدنيا والأخيرة 

أللهم انصر الاسلام والمسلمين في فلسطين في عراق في سوريا في كلّ مكان في كلّ زمان


No comments:

Post a Comment