About Me

My photo
berada di atas tanah bawah langit ~ ciptaan Allah yg maha esa

Thursday, February 13, 2014

BERIBADAT DALAM ISLAM

Perkataan `Manusia` itu berasal dari perkataan `nasia` yang bermaksud lupa. Fitrah manusia, setiap seseorang ada lack nye , ada kelebihan nye . Disamping menunaikan tanggungjawab kita sebagai 'abdu Allah(51:56), kita kena lah juga menjaga segala sesuatu . Jauhkan perespsi orang yang mana orang beragama ni jenis yang tak pedulikan peraturan dunia . Kalau meeting, lambat . Tak de kekemasan dalam segala sesuatu pekerjaan . Hubungan dengan manusia pun tak terjaga . How i wish i could see the orang beragama yang tak punya sikap negatif ini .  

Beribadat kepada Allah bukan lah semata-mata menyembah Allah sahaja, bukan menjalankan rukun iman yg 5 tu je, bukan buat kebajikan je , tapi maknanya jauh lg dr ini . Kalau diterjemahkan seperti ini, kita akan lihat hasilnya adalah masyarakat yg tidak produktif a.k.a miskin . So sad, rightio ?

Semua peraturan-II Allah itu tertulis dalam kitab-II Nya yang suci . Taurat, Injil dn Al-Quran . Al-Quran boleh dikatakan 'buku' pedoman hidup manusia yg terakhir dn cukup sempurna .

As we know, tujuan kita diciptakan adalah untuk beribadat atau boleh juga dikatakan bekerja . "Dialah yang telah menciptakan kamu dari bumi(tanah), dan menjadikan kamu pemakmurnya" (11:61) . Perintah bekerja untuk memakmurkan bumi sudah diperintahkan sebelumnya oleh Allah kepada Nabi Adam yang diberitahukan kepada Nabi Musa (Taurat).
God said to Adam,


Sebagai hamba Allah yg mengikut perintah, kita wajib memakmurkan dan mengolah ciptaan yang Allah sediakn buat kita dengan baik . Siapa yang tak ikut perintah Allah ini, mereka tetap hidup seperti orang-II yang tinggal dalam kota tetapi tidak produktif . Tetap miskin, tidak mempunyai ilmu dan just go on with their life. Oh Allah . Hidup bermalas-malasan dan bersantai-santai . For them, hidup is just makan secukupnya and then when they grow up, became man or woman . Get married, pregnant, get a heirs . Do the rukun islam yang lima . That's it . Life is just not about that, friends .
"Dan kami ciptakan besi (perak, emas, aluminium tembaga, minyak dn lain-II) yg padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat untuk manusia untuk diolah, dan supaya Allah s.w.t mengetahui siapa yang menolong agamaNya (Islam) dan Rasul-II padahal Allah s.w.t tidak dilihatnya." (57:25)

Maka Allah memerintahkan untuk menuntut dan belajar bermacam-macam ilmu disiplin . Bukan belajar ilmu agama sahaja sbgaimana yg disalah ertikan oleh sebahagian golongan umat islam . 
Ramai yang mendirikan madrasah, tanpa mengajarkan ilmu disiplin kepada murid-II, sebagaimana yang terjadi di negara-II Islam spt Saudi Arabia, Pakistan, Jordan, Mesir dll . Cara begini adalah tak complete . Bakal menghasilkan produk yang tidak produktif tetapi lebih kepada konsumtif . How can we protect our religion without other ilmu ? We should renew our mind-set so that the young generation berpengetahuan could be produce . 

"Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara mu dan orang-orang yang menuntut ilmu pengetahuan (belajar) beberapa darjat . Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (58:11)

*Ilmu bukan untuk disimpan . Saya hanya berkongsi pengetahuan saya . Harap jika ada kesalahan, tegurlah . 

With LOVE from Cahaya Perasaan <3 font="" nbsp="">

No comments:

Post a Comment